De Stichting werkt nauw samen met sponsors en met het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde voor het realiseren van de doelstellingen.

Het bestuur vergadert ten minste twee maal per jaar. In de vergaderingen worden de financiĆ«n besproken en wordt het jaarlijks verslag van inkomsten en uitgaven vastgesteld. De Stichting houdt slechts een geringe reserve in kas ter dekking van de lopende kosten. Dit veranderde in 2017, toen sponsoring voor het onderzoek kon worden gevonden uit een Europees onderzoeksprogramma. Verder is de aanstelling van de hoofdonderzoeker, Dr. Diego Garlaschelli, sinds 2018 veranderd in een deeltijdaanstelling. De beschikbare sponsorgelden worden nu aangehouden om sponsoring over meer jaren te kunnen uitsmeren.

Tijdens de bestuursvergaderingen doen de onderzoekers aangesteld op het onderzoeksprogramma verslag van hun vorderingen in het onderzoek en van de onderwijsactiviteiten.

Mogelijke nieuwe initiatieven worden besproken, waarbij gekeken wordt naar activiteiten die kunnen leiden tot vergroting van de bekendheid van het vakgebied, tot samenwerking met het bedrijfsleven, en tot verruiming van de sponsoring. Deze activiteiten worden uitgevoerd door de onderzoekers aangesteld binnen het programma, de leden van het bestuur en de directeur. Als voorbeeld van een activiteit kan gelden de succesvolle workshop de recent is gehouden aan het Lorentz Centre.

Voor een overzicht van onderzoeksresultaten en onderwijsactiviteiten verwijzen we naar,